PRIMĂRIA COMUNEI ACÂȘ
Bine ați venit pe site-ul nostru!
Anunțuri utile
Conducerea
Primar
DARI TAMÁS
Contact:
-
- 0785.210.794
Atributiile primarului:
Art. 155/ O.U.G. nr. 57/2019
-
Primarul îndeplinește următoarele categorii principale de atribuții:
- atribuții exercitate în calitate de reprezentant al statului, în condițiile legii;
- atribuții referitoare la relația cu consiliul local;
- atribuții referitoare la bugetul local al unității administrativ-teritoriale;
- atribuții privind serviciile publice asigurate cetățenilor, de interes local;
- alte atribuții stabilite prin lege.
-
În temeiul alin. (1) lit. a), primarul:
- îndeplinește funcția de ofițer de stare civilă și de autoritate tutelară și asigură funcționarea serviciilor publice locale de profil;
- îndeplinește atribuții privind organizarea și desfășurarea alegerilor, referendumului și a recensământului;
- îndeplinește alte atribuții stabilite prin lege.
-
În exercitarea atribuțiilor prevăzute la alin. (1) lit. b), primarul:
- prezintă consiliului local, în primul trimestru al anului, un raport anual privind starea economică, socială și de mediu a unității administrativ-teritoriale, care se publică pe pagina de internet a unității administrativ-teritoriale în condițiile legii;
- participă la ședințele consiliului local și dispune măsurile necesare pentru pregătirea și desfășurarea în bune condiții a acestora;
- prezintă, la solicitarea consiliului local, alte rapoarte și informări;
- elaborează, în urma consultărilor publice, proiectele de strategii privind starea economică, socială și de mediu a unității administrativ-teritoriale, le publică pe site-ul unității administrativ-teritoriale și le supune aprobării consiliului local.
-
În exercitarea atribuțiilor prevăzute la alin. (1) lit. c), primarul:
- exercită funcția de ordonator principal de credite;
- întocmește proiectul bugetului unității administrativ-teritoriale și contul de încheiere a exercițiului bugetar și le supune spre aprobare consiliului local, în condițiile și la termenele prevăzute de lege;
- prezintă consiliului local informări periodice privind execuția bugetară, în condițiile legii;
- inițiază, în condițiile legii, negocieri pentru contractarea de împrumuturi și emiterea de titluri de valoare în numele unității administrativ-teritoriale;
- verifică, prin compartimentele de specialitate, corecta înregistrare fiscală a contribuabililor la organul fiscal teritorial, atât a sediului social principal, cât și a sediului secundar.
-
În exercitarea atribuțiilor prevăzute la alin. (1) lit. d), primarul:
- coordonează realizarea serviciilor publice de interes local, prin intermediul aparatului de specialitate sau prin intermediul organismelor prestatoare de servicii publice și de utilitate publică de interes local;
- ia măsuri pentru prevenirea și, după caz, gestionarea situațiilor de urgență;
- ia măsuri pentru organizarea executării și executarea în concret a activităților din domeniile prevăzute la art. 129 alin. (6) și (7);
- ia măsuri pentru asigurarea inventarierii, evidenței statistice, inspecției și controlului furnizării serviciilor publice de interes local prevăzute la art. 129 alin. (6) și (7), precum și a bunurilor din patrimoniul public și privat al unității administrativ-teritoriale;
- numește, sancționează și dispune suspendarea, modificarea și încetarea raporturilor de serviciu sau, după caz, a raporturilor de muncă, în condițiile legii, pentru personalul din cadrul aparatului de specialitate, precum și pentru conducătorii instituțiilor și serviciilor publice de interes local;
- asigură elaborarea planurilor urbanistice prevăzute de lege, le supune aprobării consiliului local și acționează pentru respectarea prevederilor acestora;
- emite avizele, acordurile și autorizațiile date în competența sa prin lege și alte acte normative, ulterior verificării și certificării de către compartimentele de specialitate din punctul de vedere al regularității, legalității și de îndeplinire a cerințelor tehnice;
- asigură realizarea lucrărilor și ia măsurile necesare conformării cu prevederile angajamentelor asumate în procesul de integrare europeană în domeniul protecției mediului și gospodăririi apelor pentru serviciile furnizate cetățenilor.
- Primarul desemnează funcționarii publici anume împuterniciți să ducă la îndeplinire obligațiile privind comunicarea citațiilor și a altor acte de procedură, în condițiile Legii nr. 135/2010, cu modificările și completările ulterioare.
- Pentru exercitarea corespunzătoare a atribuțiilor sale, primarul colaborează cu serviciile publice deconcentrate ale ministerelor și ale celorlalte organe de specialitate ale administrației publice centrale din unitățile administrativ-teritoriale, precum și cu autoritățile administrației publice locale și județene.
- Numirea conducătorilor instituțiilor publice de interes local, respectiv ai serviciilor publice de interes local se face pe baza concursului sau examenului organizat potrivit procedurilor și criteriilor aprobate de consiliul local la propunerea primarului, în condițiile părții a VI-a titlul II capitolul VI sau titlul III capitolul IV, după caz.
Viceprimar
Contact:
Atributiile viceprimarului:
Art. 155/ O.U.G. nr. 57/2019
- Viceprimarul este subordonat primarului și, în situațiile prevăzute de lege, înlocuitorul de drept al acestuia, situație în care exercită, în numele primarului, atribuțiile ce îi revin acestuia. Primarul poate delega o parte din atribuțiile sale viceprimarului.
- Viceprimarul este ales, prin vot secret, cu majoritate absolută, din rândul membrilor consiliului local, la propunerea primarului sau a consilierilor locali.
- Exercitarea votului se face pe bază de buletine de vot. Alegerea viceprimarului se realizează prin hotărâre a consiliului local.
- În situația în care se aleg doi viceprimari, sunt declarați aleși candidații care au obținut votul majorității absolute. În această situație, consiliul local desemnează, prin hotărâre, care dintre cei doi viceprimari exercită primul calitatea de înlocuitor de drept al primarului.
- Eliberarea din funcție a viceprimarului se poate face de consiliul local, prin hotărâre adoptată, prin vot secret, cu majoritatea a două treimi din numărul consilierilor în funcție, la propunerea temeinic motivată a primarului sau a unei treimi din numărul consilierilor locali în funcție. Eliberarea din funcție a viceprimarului nu se poate face în ultimele 6 luni ale mandatului consiliului local.
- La deliberarea și adoptarea hotărârilor care privesc alegerea sau eliberarea din funcție a viceprimarului participă și votează consilierul local care candidează la funcția de viceprimar, respectiv viceprimarul în funcție a cărui schimbare se propune.
- Pe durata exercitării mandatului, viceprimarul își păstrează statutul de consilier local, fără a beneficia de indemnizația aferentă acestui statut, fiindu-i aplicabile incompatibilitățile specifice funcției de viceprimar prevăzute de cartea I titlul IV din Legea nr. 161/2003, cu modificările și completările ulterioare.
- Durata mandatului viceprimarului este egală cu durata mandatului consiliului local. În cazul în care mandatul consiliului local încetează sau încetează calitatea de consilier local, înainte de expirarea duratei normale de 4 ani, încetează de drept și mandatul viceprimarului, fără vreo altă formalitate.
Secretar
Knill Elena
Atributiile secretarului:
Art. 155/ O.U.G. nr. 57/2019
-
Secretarul general al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale îndeplinește, în condițiile legii, următoarele atribuții:
- avizează proiectele de hotărâri și contrasemnează pentru legalitate dispozițiile primarului, respectiv ale președintelui consiliului județean, hotărârile consiliului local, respectiv ale consiliului județean, după caz;
- participă la ședințele consiliului local, respectiv ale consiliului județean;
- asigură gestionarea procedurilor administrative privind relația dintre consiliul local și primar, respectiv consiliul județean și președintele acestuia, precum și între aceștia și prefect;
- coordonează organizarea arhivei și evidența statistică a hotărârilor consiliului local și a dispozițiilor primarului, respectiv a hotărârilor consiliului județean și a dispozițiilor președintelui consiliului județean;
- asigură transparența și comunicarea către autoritățile, instituțiile publice și persoanele interesate a actelor prevăzute la lit. a);
- asigură procedurile de convocare a consiliului local, respectiv a consiliului județean, și efectuarea lucrărilor de secretariat, comunicarea ordinii de zi, întocmirea procesului-verbal al ședințelor consiliului local, respectiv ale consiliului județean, și redactarea hotărârilor consiliului local, respectiv ale consiliului județean;
- asigură pregătirea lucrărilor supuse dezbaterii consiliului local, respectiv a consiliului județean, și comisiilor de specialitate ale acestuia;
- poate atesta, prin derogare de la prevederile Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările și completările ulterioare, actul constitutiv și statutul asociațiilor de dezvoltare intercomunitară din care face parte unitatea administrativ-teritorială în cadrul căreia funcționează;
- poate propune primarului, respectiv președintelui consiliului județean înscrierea unor probleme în proiectul ordinii de zi a ședințelor ordinare ale consiliului local, respectiv ale consiliului județean;
- efectuează apelul nominal și ține evidența participării la ședințele consiliului local, respectiv ale consiliului județean a consilierilor locali, respectiv a consilierilor județeni;
- numără voturile și consemnează rezultatul votării, pe care îl prezintă președintelui de ședință, respectiv președintelui consiliului județean sau, după caz, înlocuitorului de drept al acestuia;
- informează președintele de ședință, respectiv președintele consiliului județean sau, după caz, înlocuitorul de drept al acestuia, cu privire la cvorumul și la majoritatea necesare pentru adoptarea fiecărei hotărâri a consiliului local, respectiv a consiliului județean;
- asigură întocmirea dosarelor de ședință, legarea, numerotarea paginilor, semnarea și ștampilarea acestora;
- urmărește ca la deliberarea și adoptarea unor hotărâri ale consiliului local, respectiv ale consiliului județean să nu ia parte consilierii locali sau consilierii județeni care se încadrează în dispozițiile art. 228 alin. (2); informează președintele de ședință, sau, după caz, înlocuitorul de drept al acestuia cu privire la asemenea situații și face cunoscute sancțiunile prevăzute de lege în asemenea cazuri;
- certifică conformitatea copiei cu actele originale din arhiva unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale;
- alte atribuții prevăzute de lege sau însărcinări date prin acte administrative de consiliul local, de primar, de consiliul județean sau de președintele consiliului județean, după caz.
- Prin derogare de la prevederile art. 21 alin. (2) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, în situațiile prevăzute la art. 147 alin. (1) și (2) sau, după caz, la art. 186 alin. (1) și (2), secretarul general al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale îndeplinește funcția de ordonator principal de credite pentru activitățile curente.
-
Secretarul general al comunei, al orașului, al municipiului, respectiv al subdiviziunii administrativ-teritoriale a municipiului comunică o sesizare pentru deschiderea procedurii succesorale camerei notarilor publici, precum și oficiului de cadastru și publicitate imobiliară, în a cărei circumscripție teritorială defunctul a avut ultimul domiciliu:
- în termen de 30 de zile de la data decesului unei persoane, în situația în care decesul a survenit în localitatea de domiciliu;
- la data luării la cunoștință, în situația în care decesul a survenit pe raza altei unități administrativ-teritoriale;
- la data primirii sesizării de la oficiul teritorial, în a cărei rază de competență teritorială se află imobilele defuncților înscriși în cărți funciare înființate ca urmare a finalizării înregistrării sistematice.
-
Sesizarea prevăzută la alin. (3) cuprinde:
- numele, prenumele și codul numeric personal ale defunctului;
- data decesului, în format zi, lună, an;
- data nașterii, în format zi, lună, an;
- ultimul domiciliu al defunctului;
- bunurile mobile sau imobile ale defunctului înregistrate în evidențele fiscale sau, după caz, în registrul agricol;
- date despre eventualii succesibili, în format nume, prenume și adresa la care se face citarea.
- Atribuția prevăzută la alin. (3) poate fi delegată către una sau mai multe persoane care exercită atribuții delegate de ofițer de stare civilă, prin dispoziția primarului la propunerea secretarului general al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale.
- Primarul urmărește îndeplinirea acestei atribuții de către secretarul general al comunei, al orașului, al municipiului, respectiv al subdiviziunii administrativ-teritoriale a municipiului sau, după caz, de către ofițerul de stare civilă delegat, în condițiile alin. (5).
- Neîndeplinirea atribuției prevăzute la alin. (3) atrage sancționarea disciplinară și contravențională a persoanei responsabile.
-
Secretarii generali ai comunelor și cei ai orașelor unde nu funcționează birouri ale notarilor publici îndeplinesc, la cererea părților, următoarele acte notariale:
- legalizarea semnăturilor de pe înscrisurile prezentate de părți, în vederea acordării de către autoritățile administrației publice locale de la nivelul comunelor și orașelor a beneficiilor de asistență socială și/sau serviciilor sociale;
- legalizarea copiilor de pe înscrisurile prezentate de părți, cu excepția înscrisurilor sub semnătură privată.
Alte informatii de interes public
Organigrama
Consiliu Local
Componența:
- ✦ Almasi Vasile
- ✦ Bihari Istvan
- ✦ Boros Sandor
- ✦ Cote Eugen
- ✦ Dari Tamas
- ✦ Dolhai-Gati Alexandru
- ✦ Fogarasi Francisc
- ✦ Lazar Marinel
- ✦ Oros Gabor
- ✦ Rapa Ioan
- ✦ Sandor Sandor-Joszef
- ✦ Szilagyi Iosif
Atributiile consiliului local:
Art. 155/ O.U.G. nr. 57/2019
- Consiliul local are inițiativă și hotărăște, în condițiile legii, în toate problemele de interes local, cu excepția celor care sunt date prin lege în competența altor autorități ale administrației publice locale sau centrale.
-
Consiliul local exercită următoarele categorii de atribuții:
- atribuții privind unitatea administrativ-teritorială, organizarea proprie, precum și organizarea și funcționarea aparatului de specialitate al primarului, ale instituțiilor publice de interes local și ale societăților și regiilor autonome de interes local;
- atribuții privind dezvoltarea economico-socială și de mediu a comunei, orașului sau municipiului;
- atribuții privind administrarea domeniului public și privat al comunei, orașului sau municipiului;
- atribuții privind gestionarea serviciilor de interes local;
- atribuții privind cooperarea interinstituțională pe plan intern și extern.
-
În exercitarea atribuțiilor prevăzute la alin. (2) lit. a), consiliul local:
- aprobă statutul comunei, orașului sau municipiului, precum și regulamentul de organizare și funcționare a consiliului local; prin ordin al ministrului de resort se aprobă un model orientativ al statutului unității administrativ-teritoriale, precum și un model orientativ al regulamentului de organizare și funcționare a consiliului local;
- alege viceprimarul/viceprimarii, din rândul consilierilor locali, la propunerea primarului sau a consilierilor locali, în condițiile art. 152 alin. (2);
- aprobă, în condițiile legii, la propunerea primarului, înființarea, organizarea și statul de funcții ale aparatului de specialitate al primarului, ale instituțiilor publice de interes local, reorganizarea și statul de funcții ale regiilor autonome de interes local, precum și înființarea, reorganizarea sau desființarea de societăți de interes local și statul de funcții al acestora;
- exercită, în numele unității administrativ-teritoriale, toate drepturile și obligațiile corespunzătoare participațiilor deținute la societăți sau regii autonome, în condițiile legii;
- hotărăște înființarea sau reorganizarea de instituții, servicii publice, societăți și regii autonome, în condițiile legii.
-
În exercitarea atribuțiilor prevăzute la alin. (2) lit. b), consiliul local:
- aprobă, la propunerea primarului, bugetul unității administrativ-teritoriale, virările de credite, modul de utilizare a rezervei bugetare și contul de încheiere a exercițiului bugetar;
- aprobă, la propunerea primarului, contractarea și/sau garantarea împrumuturilor, precum și contractarea de datorie publică locală prin emisiuni de titluri de valoare, în numele unității administrativ-teritoriale, în condițiile legii;
- stabilește și aprobă impozitele și taxele locale, în condițiile legii;
- aprobă, la propunerea primarului, documentațiile tehnico-economice pentru lucrările de investiții de interes local, în condițiile legii;
- aprobă strategiile privind dezvoltarea economică, socială și de mediu a unității administrativ-teritoriale;
- asigură un mediu favorabil înființării și/sau dezvoltării afacerilor, inclusiv prin valorificarea patrimoniului existent, precum și prin realizarea de noi investiții care să contribuie la îndeplinirea programelor de dezvoltare economică regională și locală;
- asigură realizarea lucrărilor și ia măsurile necesare implementării și conformării cu prevederile angajamentelor asumate de România în calitate de stat membru al Uniunii Europene în domeniul protecției mediului și gospodăririi apelor pentru serviciile furnizate cetățenilor.
- Dacă bugetul unității administrativ-teritoriale, prevăzut la alin. (4) lit. a), nu poate fi adoptat după două ședințe consecutive, care au loc la un interval de cel mult 7 zile, activitatea se desfășoară pe baza bugetului anului precedent până la adoptarea noului buget, dar nu mai târziu de 45 de zile de la data publicării legii bugetului de stat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-
În exercitarea atribuțiilor prevăzute la alin. (2) lit. c), consiliul local:
- hotărăște darea în administrare, concesionarea, închirierea sau darea în folosință gratuită a bunurilor proprietate publică a comunei, orașului sau municipiului, după caz, precum și a serviciilor publice de interes local, în condițiile legii;
- hotărăște vânzarea, darea în administrare, concesionarea, darea în folosință gratuită sau închirierea bunurilor proprietate privată a comunei, orașului sau municipiului, după caz, în condițiile legii;
- avizează sau aprobă, în condițiile legii, documentațiile de amenajare a teritoriului și urbanism ale localităților;
- atribuie sau schimbă, în condițiile legii, denumiri de străzi, de piețe și de orice alte obiective de interes public local
-
În exercitarea atribuțiilor prevăzute la alin. (2) lit. d), consiliul local asigură, potrivit competenței sale și în condițiile legii, cadrul necesar pentru furnizarea serviciilor publice de interes local privind:
- educația;
- serviciile sociale pentru protecția copilului, a persoanelor cu handicap, a persoanelor vârstnice, a familiei și a altor persoane sau grupuri aflate în nevoie socială;
- sănătatea;
- cultura;
- tineretul;
- sportul;
- ordinea publică;
- situațiile de urgență;
- protecția și refacerea mediului;
- conservarea, restaurarea și punerea în valoare a monumentelor istorice și de arhitectură, a parcurilor, grădinilor publice și rezervațiilor naturale;
- dezvoltarea urbană;
- evidența persoanelor;
- podurile și drumurile publice;
- serviciile comunitare de utilități publice de interes local;
- serviciile de urgență de tip salvamont, salvamar și de prim ajutor;
- activitățile de administrație social-comunitară;
- locuințele sociale și celelalte unități locative aflate în proprietatea unității administrativ-teritoriale sau în administrarea sa;
- punerea în valoare, în interesul colectivității locale, a resurselor naturale de pe raza unității administrativ-teritoriale;
- alte servicii publice de interes local stabilite prin lege.
-
În exercitarea atribuțiilor prevăzute la alin. (2) lit. d), consiliul local:
- sprijină, în condițiile legii, activitatea cultelor religioase;
- aprobă construirea locuințelor sociale, criteriile pentru repartizarea locuințelor sociale și a utilităților locative aflate în proprietatea sau în administrarea sa.
-
În exercitarea atribuțiilor prevăzute la alin. (2) lit. e), consiliul local:
- hotărăște, în condițiile legii, cooperarea sau asocierea cu persoane juridice române sau străine, în vederea finanțării și realizării în comun a unor acțiuni, lucrări, servicii sau proiecte de interes public local;
- hotărăște, în condițiile legii, înfrățirea comunei, orașului sau municipiului cu unități administrativ-teritoriale din alte țări;
- hotărăște, în condițiile legii, cooperarea sau asocierea cu alte unități administrativ-teritoriale din țară sau din străinătate, precum și aderarea la asociații naționale și internaționale ale autorităților administrației publice locale, în vederea promovării unor interese comune.
-
În exercitarea atribuțiilor prevăzute la alin. (2) lit. a), b) și d), consiliul local:
- poate asigura, în tot sau în parte, cu acordul titularului dreptului de proprietate sau al celui de administrare, lucrările și fondurile necesare pentru reabilitarea, dotarea și funcționarea clădirilor în care își desfășoară activitatea autorități sau instituții publice a căror activitate prezintă un interes local. Bunurile achiziționate pentru dotări rămân în proprietatea unității administrativ-teritoriale;
- poate asigura, în tot sau în parte, cu acordul instituției sau autorității publice titulare a dreptului de proprietate sau de administrare, lucrări de amenajare, dotare și întreținere a clădirilor sau terenurilor aflate în proprietatea publică sau privată a statului, în scopul creșterii nivelului de atractivitate turistică a unității administrativ-teritoriale, cu condiția ca, prin acordul exprimat, titularul dreptului să permită accesul publicului în spațiile astfel îmbunătățite pe o perioadă de minimum 5 ani. Bunurile achiziționate pentru dotări rămân în proprietatea unității administrativ-teritoriale.
- Pentru realizarea atribuțiilor prevăzute la alin. (2) consiliul local poate solicita informări și rapoarte de la primar, viceprimar și de la conducătorii organismelor prestatoare de servicii publice și de utilitate publică de interes local.
- Consiliul local hotărăște acordarea unor sporuri și a altor facilități, potrivit legii, personalului angajat în cadrul aparatului de specialitate al primarului și serviciilor publice de interes local.
- Consiliul local poate conferi persoanelor fizice române sau străine cu merite deosebite titlul de cetățean de onoare al comunei, orașului sau municipiului, în baza unui regulament propriu. Prin acest regulament se stabilesc și condițiile retragerii titlului conferit. Acest regulament poate fi parte integrantă a statutului unității administrativ-teritoriale.
- Consiliul local îndeplinește orice alte atribuții, în toate domeniile de interes local, cu excepția celor date în mod expres în competența altor autorități publice, precum și orice alte atribuții stabilite prin lege.
Buget
Declaratii de avere si interese
Declaratii de avere si interese
Bilanturi
Lista investitii
Asistenta sociala
Vrei sa beneficiezi de ajutorul pentru incalzire si suplimentul pentru energie?
Completeaza formularul de tip PDF inteligent Cerer-Declaratie pe propria raspundere!◉ Lista bunurilor ce conduc la excluderea acordarii ajutor social si ajutor pt. incalzire
◉ Model completare cerere-declaratie pe proprie raspundere-ajutoare de incalzire
◉ Model completare cerere-declaratie pe proprie raspundere-ajutoare de incalzire
◉ Model completare cerere-declaratie pe proprie raspundere-ajutoare de incalzire
Hotărârile Consiliului Local
Achizitii publice
Ghidul cenăzeanului
Calendarele Cenadului
Cărți despre Cenad și cenăzeni
NOTA: Dat fiind faptul că este vorba de un site strict oficial, ne limităm la a vă prezenta doar cărțile despre Cenad și cenăzeni. Acolo unde suntem în posesia în format .pdf a cărților sponsorizate de Primăria Cenad și Consiliul Local Cenad sau de alte entități, vi le oferim on-line.
Română
Nr. | Carte | Descriere |
---|---|---|
01 |
Pr. Gheorghe Cotoşman Din trecutul Bănatului. Comuna şi Bisericile din Giridava-Morisena-Cenad Timişoara, 1935 |
|
02 |
Gheorghe Doran Jurnalul unui cenăzean anonim Editura Marineasa, Timișoara, 2005 |
|
03 |
Volum apărut sub îngrijirea prof. Gheorghe Doran Rescoperirea Cetății - Taberele de pictură de la Cenad Editura Marineasa, Timișoara, 2007 Descarca / Citeste |
|
04 |
Gheorghe Doran Între sacru și profan sau glose pe marginea unui manuscris religios Editura Marineasa, Timișoara, 2008 |
|
05 |
Ion Savu Instantanee cenăzene Editura Marineasa, Timișoara, 2008 |
|
06 |
Duşan Baiski Cenad, pur şi simplu Editura „Marineasa“, Timişoara, 2009 Descarca / Citeste |
|
07 |
Pr. Gheorghe Cotoșman Comuna și bisericile din Giridava-Morisena-Cenad monografie (reeditare), Editura Marineasa, Timișoara, 2009 |
|
08 |
Gheorghe Doran Graiul cenăzenilor Editura Marineasa, Timișoara, 2011 Descarca / Citeste |
|
09 |
Dușan Baiski Cenad - Studii Monografice Editura Artpress, Timișoara, 2012 Descarca / Citeste |
|
10 |
Dușan Baiski Cenad - Studii Monografice II Editura Artpress, Timișoara, 2015 |
|
11 |
Ioan Hațegan Cenad – Monografie istorică Editura Artpres, Editura Banatul, Timișoara, 2016 |
|
12 |
Dușan Baiski „Cenăzeanul” – 25 de ani Editura Artpress, Timișoara, 2017 Descarca / Citeste |
|
13 |
Dușan Baiski Cenad – Documente de arhivă Editura Artpress, 2019 |
|
14 |
Ioan Hațegan Episcopia romano-catolică de Cenad în Evul Mediu Editura Artpress, 2020 Descarca / Citeste |
|
15 |
Dușan Baiski Cenăzeni de ieri și de azi Editura Artpress, 2020 Descarca / Citeste |
Germană
Sârbă
Nr. | Carte | Descriere |
---|---|---|
01 |
Иво Мунћан Из корена ружа цвета - 100 - Српска читаоница Чанад (Din rădăcină înflorește trandafirul - 100 - Biblioteca sârbească Cenad) Uniunea Democratică a Sârbilor și Carașovenilor din România Timișoara, 1994 |
|
02 |
Србољуб Мишковић Лале са Мориша (Lale sa Moriša) monografie despre formația de tamburași Uniunea Sârbilor din România, Timișoara, 2004 Descarca / Citeste |
Bilingve
Nr. | Carte | Descriere |
---|---|---|
01 |
Ivo Muncian, Miroslav Rosici Cenadul și oamenii de litere (Чанад и људи од пера) În limbile română și sârbă Editura Solness, Timișoara, 2018 Descarca / Citeste |
Culegeri
Nr. | Carte | Descriere |
---|---|---|
01 |
Dușan Baiski (coordonator) Cenad. File de istorie Editura Artpress, Timișoara, 2018 Descarca / Citeste |
Anuarele Asociației Culturale „Concordia” Cenad
Nr. | Carte | Descriere |
---|---|---|
01 |
Anuarul Asociației Culturale „Concordia“ Cenad nr. 1/2004 Editura Marineasa, Timișoara, 2005, format A5 |
|
02 |
Anuarul Asociației Culturale „Concordia“ Cenad nr. 2/2005 Editura Marineasa, Timișoara, 2006, format A5 |
|
03 |
Anuarul Asociației Culturale „Concordia“ Cenad nr. 3/2006 Editura Marineasa, Timișoara, 2007, format A5 |
|
04 |
Anuarul Asociației Culturale „Concordia” Cenad nr. 4/2007 Editura Eurostampa, Timișoara, 2008, format A5 Descarca / Citeste |
|
05 |
Anuarul Asociației Culturale „Concordia“ Cenad nr. 5/2008 Editura Marineasa, Timișoara, 2005, format A5 |
|
06 |
Anuarul Asociației Culturale „Concordia“ Cenad nr. 6/2009 Editura Marineasa, Timișoara, 2009, format A5 |
|
07 |
Anuarul Asociației Culturale „Concordia“ Cenad nr. 7-8/2012-2013 Editura Artpress, Timișoara, 2014, format A5 |
|
08 |
Anuarul Asociației Culturale „Concordia“ Cenad nr. 9-10/2014-2015 Editura Artpress, Timișoara, 2016, format A5 |
BIROUL ELECTORAL DE CIRCUMSCRIPȚIE COMUNALĂ nr.7 ACÂȘ
Maratonul cântecului și dansului sârbesc – Arad, 7 septembrie 2019
Ziua de 7 septembrie 2019 a fost un prilej de bucurie, ca de fiecare dată, a mlădițelor de a urca pe scena Festivalului de cântec și dans popular sârbesc aflat la cea de-a XXVI-a ediție organizat, anul acesta, la Arad.
Publicul prietenos și gazdele primitoare ne-au determinat să îmbrățișăm cu entuziasm invitația de a participa la acest eveniment.
Îmbrăcați în haine de sărbătoare și mângâiați de razele palide ale soarelui de toamnă, am participat, alături de echipe din Timișoara, Belobreșca, Socol, Radimna, Sânpetru Mare, Saravale, Sânnicolau Mare, Felnac, Deta, Moldova Veche, Stanciova, la deschiderea programului care a debutat cu o amplă paradă a portului popular.
După prestația echipei din Cenad, toamna și-a intrat în drepturi, scuturându-și răzleții nori suficient cât să întrerupă programul. Acest moft al toamnei nu a fost motiv de indispoziție deoarece voia bună și programul au continuat la Sala Expo din Arad.
Bucuria revederii, cu cei pe care i-am cunoscut în anii trecuți, noile prietenii legate, muzica bună și plăcerea de a dansa ne-au ținut în loc, la această petrecere, până târziu în noapte.
Mulțumim Uniunii Sârbilor din România pentru invitația adresată Cenadului de a se alătura acestui amplu și select eveniment, dar și organizatorilor arădeni care s-au dovedit a fi gazde de neîntrecut.
„Dance & Sea”
Festivalul Internațional de Folclor de la Didim, Turcia, 26 august–5 septembrie 2019
Când spunem vacanța mare, ne gândim la soare, relaxare, apă, plajă, vizite… Toate acestea am reușit să le realizăm, și poate chiar mai mult, într-un cadru bine organizat.
Ca în fiecare an, Primăria și Consiliul Local Cenad, cei care susțin și încurajează tineretul din localitate să se implice în activitățile puse la dispoziție, au ajutat echipa de dansuri Mlădițe Cenăzene să participe la Festivalul Internațional de Folclor din Didim, Turcia.
O excursie îndrăzneață, încărcată cu emoție, dar și bucurie în același timp, o ieșire care s-a dovedit a fi una de bun augur, unde am reușit să ne cunoaștem mai bine, să învățăm să ne acceptăm așa cum suntem, să ne susținem și să ne încurajăm, să fim mai toleranți și să exlorăm o lume nouă.
Cu bocceluța pregătită, în seara de 26 august a.c., am pornit la drum. Rânduri și rânduri de clătite cu gem proaspăt de casă, cornulețe pufoase, checuri aromate, toate au reprezentat un festin regal pentru echipă. Fiecare a îmbiat pe fiecare, mese întinse la fiecare oprire, nemaiținând seama că ne aflăm într-o parcare sau doar la margine de drum.
Prima oprire a fost la Istanbul. Un oraș extrem de frumos, curat și cu multe mistere, un oraș în care fiecare dintre noi își dorește să mai meargă. S-au vizitat Moscheea Albastră, Palatul Topkapî, unde am admirat cu emoție și suspin sabia marelui și neînfricatului nostru domnitor, Ștefan cel Mare, ne-am plimbat cu vaporul pe Marea Marmara. Cele două nopți au fost prea puține pentru cât de bine ne-am simțit și cât de multe ne-am dorit să mai vizităm.
Următoarea oprire a fost la malul Marii Egee, în orașul Didim. După cazare și cină, am plecat, în grup organizat, în recunoaștere. Orașul s-a dovetit a fi unul extrem de prietenos și ușor de străbătut fiind foarte luminat, aerisit, cu foarte multe magazine, plajă întinsă cu apă limpede și caldă, deloc adâncă, lucru care ne-a făcut să ne simțim mai în siguranță.
Programul zilnic a fost unul relaxant, și a respectat, cu sfințenie, cerințele unei excursii reușite: mâncare, plajă, baie, plimbare, distracție, odihnă. La loc de cinste au stat încrederea, respectul și comunicarea, lucrurile de bază ale unui grup organizat. Trebuie să specific aici că din cele 7 echipe care au mers în Turcia, de la noi din țară, echipa din Cenad a fost cea mai lăudată: și disciplinată, și politicoasă, și responsabilă. Sunt mândră de mlădițele noastre!!!
Plimbarea cu vaporașul, pe Marea Egee, a fost un adevărat răsfăț: distracție, opriri în larg, cu posibilitate de baie, plajă, muzică, prânzul, baia de spumă. Din cele relatate de la copii, a fost o zi perfectă!!!
Ceea ce a făcut ca excursia noastră să nu fie 100% reușită a fost faptul că, din cauza unor probleme organizatorice, spectacolul nu s-a mai putut desfășura conform programului.
Bucuria pregătirii precum și etalarea costumului popular la paradă au fost totuși motiv de bucurie atât pentru cei mici, cât și pentru cei mari.
Trebuie să specific aici că o bună parte din echipa mijlocie a echipei noastre a participat pentru prima dată la o astfel de ieșire.
La întoarcerea în țară, o ultimă oprire a fost în orașul Edirne, un oraș pe care nu am reușit să-l vizităm, deoarece am ajuns destul de târziu, spre miezul nopții, și mulți au preferat să se adune prin camere pentru a povesti, a asculta muzică.
Amintirile sunt extrem de multe și frumoase, fiecare aducând în sufletul său o bucată din locurile în care a fost.
Experiența acestei ieșiri, atât cu întâmplările bune, cât și cele mai puțin bune, sper că ne-a unit mai mult și mai puternic.
Mulțumim pentru această experiență memorabilă Primăriei și Consiliului Local Cenad, cei care, în fiecare an, ne asigură cel puțin o astfel de ieșire.
„Călătoria”. Tinerii artiști cenăzeni într-un film documentar de scurtmetraj
În data de 23 august 2019, la Punctul de Trecere a Frontierei Lunga, jud. Timiș, polițiștii de frontieră au sprijinit realizarea unui scurtmetraj intitulat Călătoria, parte din proiectul cultural Cămine în mișcare/Moving Fireplaces, Timișoara 2021 – Capitală Europeană a Culturii, produs de Asociația Prin Banat, cofinanțat de Consiliul Județean Timiș și Primăria Municipiului Timișoara. Acest scurtmetraj este realizat în contextul împlinirii a 100 de ani de la împărțirea regiunii istorice a Banatului între România, Serbia și Ungaria.
Cenadul a răspuns prezent invitației dlui părinte Călin Cojocaru din Comloșul Mare de a participa la acest amplu și frumos moment istoric desfășurat în localitatea lor. Pe lângă momentul artistic pregătit de dansatorii echipei Mlădițe cenăzene, aceștia s-au implicat și în memorabilul moment de primire a invitațiilor din Serbia și anume Ansamblul Kud Izvor, Nakovo (Serbia). Alături de Ansamblul „Iorgovan” din localitatea Comloșul Mare, românii și sârbii au ridicat granița, la propriu, de la punctul de frontieră Lunga, pentru a se uni în cântec, joc și voie bună.
Scena a fost frumos amplasată într-un parc, astfel că razele soarelui nu au putut împiedica buna dispoziție a dansatorilor și spectatorilor, dansându-se pe toate aleile acestuia.
Timp de trei zile, 23-24-25 august 2019, localitățile Comloșul Mare, Lunga, Lenauheim și Comloșul Mic au fost gazde autentice, cu spectacole de teatru, concerte, momente pe ritmuri de fanfară, expoziții, un târg al producătorilor locali, mâncare și multă voie bună.
Mulțumim Primăriei și Consiliului Local Cenad pentru pentru că au făcut posibilă implicarea noastră la acest eveniment.
Prima zi de școală, 9 septembrie 2019
În prima zi din noul an școlar 2019-2020, într-o dimineață răcoroasă de toamnă, terenul de sport al Școlii Gimnaziale din Cenad a fost locul de întâlnire pentru elevi, profesori, părinți și oficialități locale.
Cu o săptămâna mai devreme decât eram obișnuiți dar cu emoția reîntâlnirii, aceeași dintotdeauna. E frumos să-i revezi, în timp, în același loc, aproape în aceeași formație. Să îi admiri pentru cât de frumoși s-au făcut, pentru ștrengăreala transformată în seriozitate, privirile limpezi și agere, curiozitatea specifică vârstei fiecăruia.
Ca și în alți ani, rugăciunile preoților au urmat cuvintelor de început și îndrumărilor primite din partea doamnei directoare, a domnului primar și al reprezentantului Poliției locale. Am reținut vorbele d-lui primar Nicolae Crăciun, care, cu oarecare amărăciune, spunea că ne împuținăm de la an la an.
Pe cei mai mici dintre cei mici i-am găsit grupați în centrul careului, alături de doamna învățătoare. Vom avea o singură clasa pregătitoare. Nu voi intra în detalii demografice, consecință a greutăților cu care ne confruntăm, într-o lume prea liberă și fără reguli care să țină la identitatea națională, ci vă voi purta, în scris, spre sălile de clasă, curate și îngrijite, cu bănci cuminți și cărți dornice de a dărui învățătură, în care s-a dat startul la noi aventuri către cunoaștere. Dăruiți bunătate și veți dobândi înțelepciune și cunoaștere.
P.S. Cu riscul de a fi acuzată de nostalgia comunistă a uniformelor, aș îndrăzni să spun că, ceea ce aproape toată lumea numește uniformă, poate fi un echipament cât se poate de practic și elegant pentru copii. Eleganța acestora la școală poate fi un alt pas spre disciplină și reguli de respectat.
Recoltă bună de premii la creație plastică pentru cenăzeni
Anul 2019 a debutat pentru elevii Școlii Gimnaziale din Cenad cu o serie de participări la concursuri de creație plastică, unele de nivel internațional. Coordonați de prof. Cristina Lihăt, tinerii artiști au imortalizat pe carton, pânză sau hârtie o tematică variată, de la poezia lul Eminescu la basmele lui Creangă, apoi sport, fotografie urbană și altele.
De asemenea, Școala Gimnazială din Cenad a fost gazda unui astfel de concurs în 28 mai. Intitulat „O călătorie fantastică” și organizat pe două mari secțiuni – creație literară și creație plastică – evenimentul s-a bucurat de participarea a 25 de școli din județ și din țară. Acesta s-a finalizat cu o expoziție și cu premii. Echipa de organizare a fost formată din directorul școlii, prof. Carmen Mixich, prof. Sebastian Cucov, prof. Cristina Lihăt.
Laureații de la secția de creație plastică au fost: Dinis Turcu – locul II la grafică, Vasile Martinic – locul II la desen, Ioana Chirilov – locul III la desen, Ielena Miocovici – locul II la pictură.
Redăm, în continuare, șirul concursurilor de creație plastică, de la care tinerii cenăzeni au obținut premii:
Concursul internațional „Dor de Eminescu”, desfășurat în Atena (Grecia), a fost organizat în 4 ianuarie 2019 de Asociația Interculturală Româno-Elenă „Dacia”. Aici, eleva Marissa Naizăr a primit locul II la secțiunea pictură cu lucrarea „Somnoroase păsărele”.
În 26 ianuarie 2019, la Concursul „Florile lui Luchian”, desfășurat la Școala Gimnazială „Ștefan Luchian” din Bacău, eleva noastră Ana Maria Suciu, din clasa a VIII-a, a fost premiată cu locul I la categoria grafică.
În lunile ianuarie-februarie, Concursul „Iarna prin ochi de copil” s-a desfășurat în comuna Cernești, județul Maramureș, având ca organizator Școala Gimnazială din localitate. Cenadul a participat la secțiunile grafică și pictură prin lucrările a trei copii: Ielena Miocovici, Laura Teleman, Casandra Moroșanu. Casandra a obținut premiul III la grafică.
Concursul național „Imagini rurale și urbane în contextual actual”, organizat de Școala Gimnazială Dumbrava, județul Timiș și Palatul Copiilor Lugoj, a adus cenăzenilor trei premii: Ana Maria Suciu – locul I la pictură, Mădălina Mateiu – locul II la fotografie, Marissa Naizăr – mențiune la fotografie. Vernisajul expoziției și festivitatea de premiere au avut loc în 24 februarie 2019, la Clubul Copiilor din Lugoj.
Concursul „Ion Creangă, mărțișorul literaturii române” s-a desfășurat în 28 martie 2019 la Șc. Gimn. „Gheorghe Nicolau” din comuna Români, județul Neamț. Școala din Cenad s-a prezentat cu 3 participanți care au obținut și premii: Ielena Miocovici din clasa a V-a A – locul I desen, Dinis Turcu din clasa a VII-a A – locul I la desen, Cosmin Cucu din clasa a VI-a A – locul III.
Concursul internațional interdisciplinar – parte din Cupa „Crisius” ediția XL – s-a desfășurat în perioada 10-11 mai 2019 la Chișineu-Criș.
La secțiunea de artă vizuală și plastică, cu tema „Sportul în imaginația copiilor”, eleva Ielena Miocovici, din clasa a V-a, a câștigat locul III.
În ultimii ani s-au înmulțit și s-au diversitifcat activitățile culturale și cultural-artistice organizate de școli în întreaga țară. Aceste inițiative pe de-o parte răspund solicitărilor din partea Ministerului Educației Naționale și ale inspectoratelor, iar pe de altă parte ele se integrează într-un spectru mai larg, generat de contextul socio-cultural al țării noastre.
Legăturile tot mai strânse cu alte țări și alte societăți a declanșat o emulație în rândul tinerilor români și i-a făcut să își dorească să se afirme printr-o imagine proprie de creatori de cultură românească, autohtonă.
Făcând conexiune cu creșterea numărului de participări la alte concursuri și olimpiade, ne putem gândi la o revenire a țării nostre în zona de top a performanțelor în educație. „Se întorc vremurile bune !” – ar zice bătrânii –însă ne putem gândi că, de fapt, vin alte vremuri, animate de alți oameni, îmbrăcați în alte straie.
O generație ne-a scos din „blocul socialist” și ne-a integrat în „Europa”. Generația următoare trebuie să se afirme în „Europa” și o va face pornind de la elementele de bază ale identității noastre: „mărțișorul”, „florile” lui Luchian, „amintirile” lui Creangă, „dorul” lui Eminescu.
Regulamentele privind procedurile administrative
Dispozițiile emise de primarul comunei
Registrul privind înregistrarea refuzurilor de a semna/contrasemna/aviza acte administrative
Registrul pentru consemnarea propunerilor, sugestiilor sau opiniilor cu privire la proiectele hotărârilor autorității deliberative și dispozițiile autorității executive, numai în cazul celor cu caracter normativ
-
Proiectele de hotărâri care vor fi dezbătute în şedinţa ordinară din data de 14 septembrie 2020
Informarea în prealabil, din oficiu, asupra problemelor de interes public care urmează să fie dezbătute de autoritățile administrației publice locale
-
Proiect de hotărâre pentru şedinţa extraordinară de îndată a Consiliului Local Cenad din 31 martie 2020
-
Proiect de hotărâre pentru ședința ordinară a Consiliului Local din 18.05.2020
Informarea în prealabil, din oficiu, asupra proiectelor de acte administrative, cu caracter normativ
-
Proiectele de hotărâri pentru şedinţa ordinară a Consiliului Local Cenad din 23 septembrie 2019
-
Proiectele de hotărâri pentru şedinţa ordinară a Consiliului Local Cenad din 13 noiembrie 2019
-
Proiectele de hotărâri pentru şedinţa ordinară a Consiliului Local Cenad din 16 decembrie 2019
-
Proiectele de hotărâri pentru şedinţa ordinară a Consiliului Local Cenad din 13 ianuarie 2020
-
Proiect de hotărâre pentru şedinţa extraordinară a Consiliului Local Cenad din 30 ianuarie 2020
-
Proiecte de hotărâri pentru şedinţa ordinară a Consiliului Local Cenad din 20 februarie 2020
-
Proiecte de hotărâri pentru şedinţa ordinară a Consiliului Local Cenad din 30 martie 2020
-
Proiectele de hotărâri care vor fi dezbătute în şedinţa ordinară din data de 15.06.2020
-
Proiectele de hotărâri care vor fi dezbătute în şedinţa ordinară din data de 27.07.2020
-
Proiectele de hotărâri care vor fi dezbătute în şedinţa ordinară din data de 31 august 2020
-
Proiectele de hotărâri care vor fi dezbătute în cadrul ședinței extraordinare de îndată a Consiliului Local Cenad din 10 august 2020
-
Proiectele de hotărâri care vor fi dezbătute în cadrul ședinței extraordinare de îndată a Consiliului Local Cenad din 21 septembrie 2020
-
Proiectul de hotărâre care va fi dezbătut în cadrul ședinței extraordinare de îndată a Consiliului Local Cenad din 30 octombrie 2020
-
Proiectele de hotărâri care vor fi dezbătute în şedinţa extraordinară a Consiliului Local Cenad din 24 noiembrie 2020
-
Proiectele de hotărâri care vor fi dezbătute în şedinţa extraordinară de îndată din data de 16.12.2020
-
Proiectul de hotărâre care va fi dezbătut în şedinţa extraordinară de îndată din data de 22.12.2020
-
Proiectele de hotărâri care vor fi dezbătute în şedinţa ordinară din data de 28.12.2020
Publicarea minutelor în care se consemnează, în rezumat, punctele de vedere exprimate de participanți la o ședință publică
Publicarea proceselor-verbale ale ședințelor autorității deliberative
-
Procesul-verbal al ședinței ordinare a Consiliului Local Cenad din 23 septembrie 2019
-
Procesul-verbal al ședinței extraordinare a Consiliului Local Cenad din 25 octombrie 2019
-
Procesul-verbal al ședinței ordinare a Consiliului Local Cenad din 21.10.2019
-
Procesul-verbal al ședinței ordinare a Consiliului Local Cenad din 13.11.2019
-
Procesul-verbal al ședinței ordinare a Consiliului Local Cenad din 16.12.2019
-
Procesul-verbal al ședinței ordinare a Consiliului Local Cenad din 13.01.2020
-
Procesul-verbal al ședinței extraordinare a Consiliului Local Cenad din 30 ianuarie 2020
-
Procesul-verbal al ședinței ordinare a Consiliului Local Cenad din 20 februarie 2020
-
Procesul-verbal al ședinței ordinare a Consiliului Local Cenad din 30 martie 2020
-
Procesul-verbal al ședinței extraordinare de îndată a Consiliului Local Cenad din 31 martie 2020
-
Procesul-verbal al ședinței ordinare a Consiliului Local Cenad din 28 aprilie 2020
-
Procesul-verbal al ședinței ordinare a Consiliului Local Cenad din 18 mai 2020
-
Procesul-verbal al ședinței ordinare a Consiliului Local Cenad din 15 iunie 2020
-
Procesul-verbal al ședinței ordinare a Consiliului Local Cenad din 27 iulie 2020 2020
-
Procesul-verbal al ședinței extraordinare de îndată a Consiliului Local Cenad din 10 august 2020
-
Procesul-verbal al ședinței ordinare a Consiliului Local Cenad din 31 august 2020
-
Procesul-verbal al ședinței ordinare a Consiliului Local Cenad din 14 septembrie 2020
-
Procesul-verbal al ședinței extraordinare de îndată a Consiliului Local Cenad din 21 septembrie 2020
-
Procesul-verbal al şedinţei extraordinare de îndată a Consiliului Local Cenad din data de 30.10.2020
-
Procesul-verbal al ședinței ordinare a Consiliului Local Cenad din 11 noiembrie 2020
-
Procesul-verbal al ședinței extraordinare a Consiliului Local Cenad din 24 noiembrie 2020
-
Procesul-verbal al şedinţei extraordinare de îndată din data de 16.12.2020
-
Procesul-verbal al şedinţei extraordinare de îndată din data de 22.12.2020
Taxe si Impozite
Contabilitate
S.V.S.U.
Proiecte
Registrul agricol
Despre comună
Prezentarea Comunei:
  Comuna Acâș este situată în nord-estul Câmpiei Tășnadului.
  Localitatea Acâș, centrul comunei cu același nume, este situată la sud de Satu Mare, la o distanță de 38 km, pe axa rutiera E81, pe malul stâng al Râului Crasna, la contactul dintre Câmpia Crasnei și Câmpia înaltă a Tășnadului. La Acâș se poate ajunge și pe calea ferată, linia dintre Carei și Jibou trece și prin centrul de comună, care cuprinde și localitățile Mihăieni, Unimat și Ganaș.
  Localitatea are o existență multimilenară, pe acest teritoriu fiind descoperite materiale din epoca bronzului, a fierului, prefeudală și medievală (cea mai valoroasa piesă descoperită este o brățară din aur găsită la 1855 în albia Crasnei, păstrată azi la Viena).
  Prima atestare documentară a localității apare într-un act din 1342, sub numele de Akusmonustura, dar localitatea are o existență mai îndelungată, după opinia cercetătorilor.
  În documentele medievale domeniul feudal al neamului Ákos este amintit ca parte din comitatul Solnocu de Mijloc, localitatea Acâș fiind foarte probabil centrul acestui domeniu. În secolul al XV-lea este amintită ca și oppidum (orășel, târg), iar stapânul localității rămâne familia Ákosi.
  În secolul al XVI-lea, după stingerea acestei familii, localitatea este în posesia mai multor nobili mici. Fiind o localitate importantă a comitatului, la Acâș s-au organizat mai multe adunări nobiliare.
  În urma reformei administrative din a doua jumatate a secolului al XIX-lea revine comitatului Sălaj, iar începând din 1968 face parte din județul Satu Mare.
Activități specifice zonei:
- Agricultură
- Creșterea animalelor
- Turism
Activități economice principale:
- Cultivarea cerealelor păioase și boabe (exclusiv orez)
- Leguminoase
- Apicultură
- Comerț
Facilități oferite investitorilor:
- Crearea locurilor de muncă pentru cetățenii comunei
- Parc industrial (Hală de producție Acâș)
Oportunități:
- Zonă favorizată pentru afaceri în turism, agricultură
- Căi de comunicație rutiere, feroviare, aerodrom – Băile Termale Mihăieni
Obiective turistice:
Biserica reformată Acâș
(în secolele XII-XIII funcționa ca “Mănăstire benedictină”)
Coordonate GPS: 47.540553°N 22.782093°E
  Clădirea monumentală a bisericii reformate, construită din cărămizi în secolul al XII-lea. (cea mai veche clădire a județului), fiind biserica mănăstirii benedictine fondate de familia Ákos.
  Biserica ortodoxă din Acâș a fost construită în 1870, în ea se păstrează o icoană pictată pe pânză din secolul al XVIII-lea. (demonstrând prezența unei biserici mai vechi).
  Biserica ortodoxă din Acâș a fost construită în 1870, în ea se păstrează o icoană pictată pe pânză din secolul al XVIII-lea. (demonstrând prezența unei biserici mai vechi).
  Cel mai valoros monument de arhitectură al județului constituie o raritate și pe plan național. Arhitectura bisericii păstrează stilul romanic al bazilicilor din acea vreme, cu trei nave, absida semicirculară, două turnuri frontale. De-a lungul secolelor clădirea bisericii a fost renovată de mai multe ori, ultima dată la începutul secolului XX. Mobilierul interior datează din secolul al XVIII-lea, băncile pictate păstreaza motive populare din acea vreme.
  În urma săpăturilor arheologice din jurul bisericii s-au descoperit două nivele de înmormântare pe teritoriul cimitirului de odinioară (un inferiorul din evul mediu timpuriu peste care s-a înmormântat în secolele XVIII-XIX).
  Cimitirul este locul de odihnă veșnică a 8 eroi ai armatei române, cazuți în luptele de lânga Acâș în 1944. În ultimii ani s-au construit case de rugaciuni și pentru cultul baptist și cultul Martorilor lui Iehova.
Băi termale Mihăieni
Băile se află în satul Mihăieni, lângă Acâş, între oraşele Satu-Mare şi Cluj.
Pentru mai multe detalii, accesați site-ul official: Băi termale Mihăieni
Băi termale Acâș
Băile Acâş sunt situate la o distanță de 30 de km de municipiul Satu Mare.
Sport
Rapoarte de activitate
Ordonanțe militare – COVID-19
-
ORDONANȚA MILITARĂ nr. 2 din 21.03.2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19
-
ORDONANȚA MILITARĂ nr. 3 din 24.03.2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19
-
ORDONANȚA MILITARĂ nr. 4 din 29.03.2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19
-
ORDONANȚA MILITARĂ nr. 5 din 30.03.2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19
-
ORDONANŢĂ nr. 7 din 4 aprilie 2020 MILITARĂ privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19
-
ORDONANȚA MILITARĂ nr. 9 din 16.04.2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19
-
ORDONANȚA MILITARĂ nr. 10 din 27.04.2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19